divendres, 29 de maig del 2009

Bolquers de tela

Aquests són els bolquers que farà servir en Lluc, bolquers de tela (encara en falten uns quants, però de moment per provar quins se li ajusten millor ja n'hi ha prou).



Molts, en llegir "bolquers de tela" us haureu ficat les mans al cap i em titllareu de boja.

Home... tot són opinions, però deixeu-me que us parli una mica d'aquest tipus de bolquer, desconegut per la majoria, que a molts els remet a temps pretèrits i que provoca reaccions exagerades fruit de la desconeixença.

Els bolquers de tela moderns no són com els que feien servir les nostres àvies (o fins i tot mares). Avui en dia estan fabricats la part absorvent amb fibres orgàniques com el bambú, el cànem o el cotó per evitar al·lèrgies i reaccions extranyes, i per augmentar el poder d'absorció; i la part impermeable amb teixits antial·lèrgics i de poca emprempta ecològica (que no generen gaires residus... un dia us parlaré d'això de l'emprempta ecològica, que és molt interessant).
Aquests bolquers tenen la mateixa forma que els bolquers d'un sol ús, amb la diferència que tu hi insertes a dins els absorbents que necessitis i que en comptes de llençar-los els rentes a la rentadora.

Ecològicament són molt més nets els bolquers de tela que els d'un sol ús.
Aquests últims no són biodegradables i tarden centenars d'anys en desaparèixer de l'ambient, a més de la gran quantitat d'aigua que s'utilitza per fabricar-los.
Els bolquers de tela, es reutilitzen i tenen una vida útil d'uns tres o quatre anys, i quan els deixes d'utilitzar els pots revendre, ja que hi ha un interessant mercat de segona mà.
Hi ha gent que diu que no són tan ecològics ja que per rentar-los has de posar una rentadora... el fet rau en què no fas una rentadora de més, sinò que aprofites una que ja has de posar (penseu que amb nens les resntadores deixen de ser "setmanals" i passen a ser diàries, quan no són un parell al dia...).

Econòmicament surt més rentable utilitzar bolquers de tela.
Us ho intento explicar:
- Es calcula que un nen des que neix fins a que deixa el bolquer (pot ser als 2, als 3 o de vegades als 4 anys perque de nits encara no controlin... però es fa la mitja d'uns 2 anys i mig) necessita uns 7 canvis de bolquer diaris (també es fa una mitja).

Si es fan servir bolquers d'un sol ús, ens trobem amb això:

7 x 365 = 2555 bolquers a l'any x 2,5 anys = 6387 bolquers.

Si voleu, per facilitar-ho, ho arrodonim a 6000 bolquers durant la vida sense control d'esfínters dels nostres fills.

De bolquers de tela se'n necessiten com a molt, uns 20-25, per tenir recanvis si no s'eixuguen a temps o hi ha algun altre contratemps, i per tenir-ne de diferents.

- Els bolquers d'un sol ús costen una mitjana de 0.25€ (fent una mitja entre diferents marques, i mirant diferents talles de bolquers, perque el nen creix...)
Llavors tenim que:

0.25 x 6000 bolquers = 1500€

En canvi els bolquers de tela, tenen un cost elevat al principi ja que costen una mitjana de 20€ (si comparem les diferents marques i tipus, i incloent-hi un absorvent de recanvi), però després de la despesa inicial ja no necessitem comprar-ne més.
Llavors ens trobem que:

20 x 25 bolquers = 500€

Home, no està malament la diferència, no? Amb 1000 euricus es poden fer força cosetes...

Pel que fa a la practicitat... tothom que conec que fa servir bolquers de tela ha coincidit a dir-me que, si bé al principi sembla més complicat perque t'has de familiaritzar amb el bolquer i has de trobar el bolquer que més s'ajusti a les característiques del teu fill (d'altra banda igual que amb els bolquers del súper, que n'hi ha que van millor o pitjor i has d'anar fent proves), al cap de molt poc temps comproves que són molt pràctics: els deixes sempre preparats, i quan fas el canvi de bolquer en comptes d'anar a agafar una bossa de plàstic i llençar-lo a les escombreries, el que fas és passar-lo per sota l'aixeta, ficar-lo en un cubell i al vespre o quan sigui posar la rentadora...
Val, és més ràpid posar, treure i llençar... però si mires una mica la butxaca, la comoditat del teu fill (són moooolt més suaus, antial·lèrgics i saludables) i el medi ambient, crec que compensa.

En Jordi i jo ho vam tenir molt clar un cop ens vam informar bé, i creiem que anirà tot bé.
El primer mes farem servir segurament d'un sol ús, però desseguida que tingui una micona de xixa li posarem els de tela!

Després d'aquest rollasso, us deixo diferents enllaços on s'explica molt millor el que jo us he intentat dir, i veureu els tipus de bolquers que hi ha.
Ah, per cert, tinc una amiga modista, la Glòria, que els fa ella mateixa... brutal! (i també fa pouchs, una mena de bandoleres per portar els nens sentats a la cadera)

Pañales de tela
Crianza Natural: pañales de tela
Crianza Natural: 12 razones para usar pañales de tela
Mowgli: pañales lavables de tela

12 comentaris:

captaire ha dit...

I m'ho dius ara!!
Justament ara que li estem traient els bolquers al Pau (2 anys i mig)!

No sabia que existissin aquests bolquers de tela i ho trobo força interessant.

bajoqueta ha dit...

Ni idea de que tornaven a fer bolquers així. Home si surten millor segur que molta gent los fa servir, encara que ho veig una mica engorrós si marxes fora, etc.
Si li ensenyo a ma mare segur que me diria que nanai ni que se puguen rentar a la lavadora, que ella no saps tu lo fart que es va fer de rentar jajaja. Que cagones que erem :)

Assumpta ha dit...

Uuuuuuuuui!!

M'encanta lo monos que són (perque són molt macos) i lo bé que ho expliques, però jo estic segura que rentar bolquers "amb cacones" no està fet per mi :-)))

Ara, potser em serviria de teràpia de shock per curar-me de les meves neures, qui sap!! :-))

Kudifamily ha dit...

Captaire,
sempre estàs a temps de fer-ne servir pel proper, hehehe ;-)

Bajoqueta,
jo per marxar fora uns dies faré servir els d'un sol ús, pel que dius de que sigui un engorro. En canvi per marxar una estona no hi veig cap problema!

Assumpta,
les caques dels teus propis fills oloren diferent, jejeje :-D

Garbí24 ha dit...

Tot el que sigui per un planeta mes verd i un estalvi economic , genial . I si ho fas amb convenciment total , cap problema , ja explicaras els resultats , tot i que no crec que n'hagi de tornar a comprar.........

Tu, jo i l'Otis ha dit...

jo estic amb l'Assumpta, jo crec que rentar bolquers amb cacones no serà per a mi... Ja en tinc prou amb els regalets de l'Otis...
REcorda-m'ho quan m'hi trobi, a veure què en penso, llavors!

Assumpta ha dit...

Jejeje et crec, perooooo... :-))

Els del PiT ha dit...

Quin mal de cap m'agafa de pensar en el que encara et queda...

Doncs a mi m'interessa, nano, no diu que la vida és cíclica?

Nuriona ha dit...

Noies, ara que ja fa temps que vau escriure sobre el tema, podeu comentar què tal us va l'experiència?

A mi em van regalar dos bolqueres reutilizables diferents i els ha anat provant amb el meu fill (ara té gairebé sis mesos) i no n'estic massa satisfeta: s'escapa el pipí. Però crec que pot ser que estigui fent alguna cosa malament...

Quines són els normes bàsiques per a l'ús d'aquests bolquers?

Desdemicordilleradelosandes ha dit...

tantas cosas a fin que tenemos !!! y tan lejanas que vivimos , lgun dia nos conoceremos en persona.
un abrazo!!!

Anònim ha dit...

Nosaltres estem interessats en bolquers de tela. Tu parles de mercats de segona mà. Podries indicar alguna pàgina on em poguem trobar de segona mà? Gràcies

Anònim ha dit...

Hola, interesante artículo. Aún muchas personas piensan que los pañales de tela de hoy en día son comos los que usaban nuestras abuelas, y nada más lejos de realidad. La tecnología a llegado a los pañales de tela, y nuevas telas y nuevos sistemas permiten un uso mucho más sencillo y práctico que los pañales de tela de nuestras abuelas. Ayudamos al planeta, a nuestros bolsillos y a la salud del bebé.